пʼятниця, 30 жовтня 2015 р.

29 жовтня 2015 року шкільні бібіліотекарі взяли  участь у міському  міжвідомчому семінарі бібліотечних працівників «БІБЛІОТЕКИ МІСТА: СУЧАСНИЙ ВЕКТОР РОЗВИТКУ», який відбувся . в Марганецькій центральній міській бібліотеці ім. М. Островського. На семінар зібралися бібліотекарі всіх бібліотек, які працюють в нашому місті.
Про досвід роботи шкільних бібліотек розповіли методист міського методичного кабінету управління освіти Є.Г.Малишко та керівник методичного об'єднання шкільних бібліотекарів, провідний бібліотекар ЗОШ №2 М. П. Грушко.  Євгенія Георгіївна поділилася з учасниками семінару надбаннями, досягненнями і задумами на майбутнє в роботі шкільних бібліотекарів.  



Євгенії Георгіївні Малишко. було вручено Подяку відділу культури виконкому Марганецької міської ради.


Маргарита Пилипівна узагальнила передовий досвід шкільних бібліотек міста у своії доповіді "Від традиційної шкільної біблііотеки до сучасного шкільного бібліотечного медіацентру: крок за кроком".
Шановні колеги!
Вітаю вас від імені методичного об’єднання шкільних бібліотекарів міста Марганця. Тема мого виступу: «Від традиційної бібліотеки до сучасного шкільного бібліотечно – інформаційного центру: крок за кроком».
 Наше професійне кредо  - це слова датського філософа Серена К’єркегора «Йти вперед – значить втратити спокій, залишатися на місці – значить втратити себе».  Ми  пам’ятаємо вислів, що дорогу подолає лише той, хто йде.»
Якою ж має бути шкільна бібліотека  сьогодні, до якої ми прагнемо ?  Бібліотечно-інформаційний медіа  центр школи  – це структурний підрозділ, що включає фонд книг, електронних носіїв інформації,  різноманітні інформаційні і технічні засоби, має читальний зал з робочими зонами, в яких створені умови для індивідуальної роботи та розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення професійного рівня вчителів.   В центрі нашої роботи – сучасні діти. Тому ми, бібліотекарі,  не можемо залишатися не сучасними. Я  коротко розповім про нашу роботу, наші кроки вперед, які ми зробили та плануємо зробитит  по основним напрямам бібліотечної діяльності.
Комп’ютерізація бібліотек та підключення до Інтернету.
Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу . В сучасному світі книга перестала бути єдиним джерелом знань.  Шкільна бібліотека, що покликана виконувати роль культурного, інформаційного та освітнього центру,   враховуючи  побажання сучасних відвідувачів, сприяє отриманню ними будь-якої інформації, в тому числі, на електронних носіях.
Саме тому  перший  крок -  комп’ютерне  забезпечення шкільних бібліотек.  Багато в питанні комп’ютеризації бібліотек залежить від активної позиції бібліотекаря. Якщо п’ять років назад  тільки в одній шкільній бібліотеці нашого міста був комп’ютер, то в 2015 вже у семи з 10 бібліотек є комп’ютери, а в чотирьох школах бібліотечний комп’ютер підключений до інтернету.
Наявність сучасного комп’ютера та вихід у мережу Інтернет дозволяє підняти  роботу  бібліотеки на якісно новий рівень.
 В таких бібліотеках слова «у бібліотеці потрібної тобі інформації немає»  звучать дуже рідко. Бібліотекарі активно використовують  Інтернет - ресурси в обслуговуванні користувачів бібліотеки. Кожного дня учні приходять для отримання потрібної інформації із різноманітних джерел. Використовуючи  підключення комп’ютера до інтернету та наявність у бібліотеці принтера бібліотека забезпечувала інформаційний супровід всього навчально – виховного процесу. Виросли показники відвідуваності, кількість виконаних інформаційних довідок.

Послуги, що надає бібліотека - медіатека користувачам:
      Видача  книг;
      Видача електронних видань;
1.    Надання комп’ютерного часу;
2.    Користування електронною поштою;
3.    “Скачування” або запис інформації на флеш - накопичувач, CD/DVD;
4.    Друк на принтері;
5.    Сканування текстів, фотозображень, ілюстрацій;
6.    Копіювання документів;
7.    Консультації з використання програм Word (редагування текстів),  Microsoft Office Power Point, Flash (перегляд відеоматеріалів), Mediaplayer (прослуховування музики) тощо;
8.    Виконання віртуальних довідок;
9.    Складання вебліографії на задану тему;
10.          Перегляд  DVD;
11.          Навчання користувачів мультимедійним технологіям;
12.          Дозвіллєві послуги..
Крок, який потрібно зробити  -  комп’ютер і вихід у Інтернет у кожній бібліотеці та наявність кількох комп’ютерів у шкільній бібліотеці. Потрібно, щоб доступ до інформації мали діти з малозабезпечених  та багатодітних родин, які не мають комп’ютера або не мають до нього доступу.
Принтер – це міні – друкарня у бібліотеці.
 У чотирьох шкільних бібліотеках є принтери з функціями копіювання та сканування.   Наявність принтера у бібліотеці дозволяє роздруковувати  нашим користувачам  необхідну інформацію. Крім того це просто незамінний помічник у оформленні бібліотеки, у створенні  бібліографічних посібників, бібліотечної реклами, газет, збірок,  грамот, у оновленні палітурок зношених цінних книг.  Кольоровий принтер – це міні – друкарня у бібліотеці. Крок, який потрібно зробити – знайти кошти або спонсорів для придбання принтера у кожну бібліотеку, де є комп’ютер. З власного досвіду: один з шляхів придбати принтер – організувати акцію по збору макулатури у школі. Кошти за макулатуру цілеспрямовано витратити на принтер.
      Крок третій -  комплектування бібліотечного фонду книг. Наші шкільні бібліотеки поповнюються як книгами, придбаними за державний бюджет, так і подарунковими виданнями. Розширення фонду здійснюємо за допомогою акції «Подаруй бібліотеці книгу», співпраці з громадськими організаціями, дружбі з поетами, письменниками, бібліофілами.  За 5 років 294 пр.  - надходження книг з держбюджету, 514 – подарункова література.

Наступний крок – поповнення фонду електронних матеріалів. Це можуть бути диски, записані самостійно  бібліотекарем та подарункові диски з фільмами, мультфільмами, інтелектуальними іграми.
Сайт, блог, сторінка на сайті – обличчя бібліотеки у мережі інтернет.
 У всіх бібліотеках є сторінка на сайті школи, у двох - сайт, один блог.
Участь  у конкурсі «Шкільна бібліотека» Дві бібліотеки нашого міста приймали участь у Всеукраїнському конкурсі »Шкільна  бібліотека 2014»  у  інноваційній номінації «Бібліотечний веб – ресурс». Це – бібліотекар ЗОШ №9, провідний спеціаліст Плотнікова В.М., яка стала лауреатом цього конкурсу  та   молодий спеціаліст, бібліотекар Маганецької  гімназії Яковенко О.В.  Сайт дозволяє систематизувати набутий досвід, поділитись результатами своєї праці з колегами. Всі бажаючі можуть дізнатись інформацію про бібліотеку, переглянути фотографії та презентації, дізнатись новини. Наступний крок – створення сайту або блогу кожної шкільної бібліотеки, робота над якісним наповненням  свого веб – ресурсу.
Крок п’ятий. Розширення та оновлення  індивідуальних, групових, масових форм роботи зі школярами. Різноманітність, нестандартність, інформативність, емоційний вплив, якість підготовки – ось критерії, якими ми керуємось при проведенні своїх  заходів.
Інноваційні методи масової роботи по активізації дитячого читання
  Виховні години -  година пам’яті, Інтернет – година, година цікавих повідомлень , година – спогад, година – роздум.  Уроки - Інтегровані уроки, Урок – презентація, урок – ювілей. Інші форми роботи – проектні роботи, бенефіс читача, посвята в читачі, усні журнали, прем’єри книг.
Приклад. Проектна робота «Диво, ім’я якому – книга». Форма завершення – Усний журнал.
Приклад.  Проектна робота «Славні імена земляків. Форма завершення – збірка  і створення блогу «Іван Барнаш».
У роботі з читачами  в новому навчальному році плануємо використовувати ще такі форми роботи: поетичні ринги,  хіт-парад улюблених книг «День літературного гурмана», бібліокафе «Ненудна класика»,  літературне паті «Освідчення в коханні улюбленому письменнику», читацький марафон «Ви ще не читаєте, тоді ми йдемо до вас»  літературні аукціони та ін.
Робота з обдарованими дітьми.
1.Участь у конкурсах юних декламаторів.
2.Підтримка юних поетів, участь у шкільних та міських  конкурсах поетичного слова.
3.Участь у Всеукраїнському  конкурсі “Найкращий читач”
4.  Участь у Всеукраїнському конкурсі “ Відгук на сучасну українську прозу”
5.  Постановка літературних театралізованих свят.
6. Спільна дослідницька робота.
7.  Складання індивідуальних рекомендаційних списків літератури для слухачів МАН, учасників олімпіад, конкурсів, акцій, проектів.
Зустрічі з цікавими людьми.
Використання при проведенні масових заходів інноваційних технологій  - мультимедійних презентацій , відеороликів, фільмів, мультфільмів, бук трейлерів тощо. Відомо, що на сучасних дітей візуальне зображення має великий вплив, і це необхідно використовувати при проведенні виховних заходів. 

Презентації, створені нашими бібліотекарями. Наступний крок – навчитися самим створювати бук трейлери, відеоролики та навчити цьому дітей.
Книжкові виставки у бібліотеці – неформальний підхід до оформлення та огляду.
Книжкова виставка – візитна картка бібліотеки. Важливо підходитит до процесу її створення, огляду неформально, натхненно, як до святкової події, продумати як ця виставка буде подана. Наприклад. Виставка – вернісаж  в нашій школі супроводжується зустрічами з місцевим художником,  огляд  виставки до знаменної дати – Дня Голодомору проводиться на уроці  пам’яті, присвяченій цій даті, виставка – хобі «Книга надихає на творчість» , де виставлені  вироби дітей до художньої книги або книги, які навчають робити поробки своїми руками можуть супроводжуватися зустрічами з талановитими майстрами.
Створення  сучасного довідково – інформаційного аппарату бібліотеки.  Абетковий каталог, систематичний каталог, картотеки, каталог нових надходжень у програмі ІРБІС.
Формування інформаційної культури школярів.
Ми працюємо над створенням нової програми інформаційної культури школяра, проводимо уроки інформаційних знань, які вчать:
1.Вмінню ефективно вести пошук інформації,
2.Вмінню користуватися довідково – бібліографічним апаратом бібліотеки,
3. Вмінню орієнтуватися  в електронних базах даних,
4. Вмінню переробляти, використовувати та створювати нову інформацію.
Готуємо разом зі школою компетентного користувача комп’ютерних систем.
Приклади: Урок – подорож «Бібліотека – навігатор у морі інформації», Інтернет-урок »Твоя інформаційна безпека  в мережі «Інтернет»
Співпраця шкільної бібліотеки  та органів учнівського самоврядування. Доцільно організувати розподіл обов’язків між членами бібліотечного активу у трьох групах – організаційна, редакторська, по роботі з підручниками.
Співпраця бібліотеки з педагогічним колективом.
1.    Інтегровані уроки
2.    Уроки позакласного читання
3.    Виховні заходи.
4.    Спільний семінар – практикум з організаторами позакласної роботи.
Підвищення професіоналізму бібліотекаря, або шлях до вдосконалення. Сучасний бібліотекар  повинен бути не тільки знавцем  бібліотечної  справи, але й спеціалістом  угалузі нових інформаційних технологій, здатного співпрацювати з учителями в питаннях системного підходу до роботи з інформацією з навчальних предметів, постійно професійно вдосконалюватися.
1.Курси підвищення кваліфікації раз на 5 років у ДОІППО.
2. Комп’ютерні курси  «Інтел»,«Соціальні сервіси  веб-2».         3.Засідання методичних об’єднань, семінари – практикуми, тренінги, дні спеціаліста.
4. Участь у обласних та міських  фахових конференціях, семінарах,  виставках, фестивалях.
5. Самоосвіта.
  Дякую за увагу.
Презентацію можна переглянути, відкривши посилання
https://docs.google.com/presentation/d/1kw_bnrRVL14WfR_6Lnkf_vGc_2y1aJPHjIeJDCdsMsY/pub?start=false&loop=false&delayms=3000000



вівторок, 20 жовтня 2015 р.

В усіх навчальних закладах міста проходить Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек.
На сторінці "Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек 2015 р" нашого блогу можна ознайомитись з установчими документами та методичними рекомендаціями щодо його проведення.

понеділок, 21 вересня 2015 р.

Презентація нової книги

 18 вересня 2015 року шкільні бібліотекарі стали учасниками зібрання (читальна зала Марганецької бібліотеки ім. М. Островського), на якому відбулася презентація книги місцевого поета Анатолія Олексійовича Антоненка "Рідне місто моє".
Анатолій Олексійович захоплюється історією рідного краю, його глибокі знання дослідника-краєзнавця відображаються у віршах, оповіданнях, картинах.







Книга "Рідне місто моє" - це подарунок  Марганцю до свята міста і усім марганчанам, які так як і автор, закохані у свій рідний край - свою маленьку батьківщину.

Після презентації книги, Анатолій Олексійович подарував  по одному її примірнику в кожну бібліотеку загальноосвітніх закладів.

Щиро дякуємо за такий подарунок. Для дітей та учнівської молоді це гарне підґрунтя для вивчення історії рідного міста. 

понеділок, 23 лютого 2015 р.

Статті наших бібліотекарів

До уваги стаття «ЗАРАДИ ЖИТТЯ НА ЗЕМЛІ» (захист читацького формуляра), надрукована у журналі "Шкільний бібліотекар" № 2, 2015 рік.
Автор Валентина  Миколаївна Любар, бібліотекар ЗОШ № 11 з поглибленим вивченням математики.
Ознайомитись

пʼятниця, 30 січня 2015 р.

Засідання Колегії МОН: стан дошкілля та підручники для учнів 1-6 класів

29 січня 2015 року під головуванням Міністра освіти і науки України Сергія Квіта відбулося засідання Колегії МОН. На засіданні розглянуто питання сучасних моделей дошкільної освіти, підбито підсумки організації правової роботи у Міністерстві освіти і науки у 2014 році, виконання бюджетної програми із забезпечення підручниками учнів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів за рахунок бюджету 2014 року, відзначення працівників галузі освіти і науки державними нагородами України, відзнаками Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України.
Так, щодо дошкілля в сьогодні в Україні було, зокрема, наголошено, що дошкільна освіта представлена моделями, що реалізовані на базі дошкільних навчальних закладів, групах повного дня на базі загальноосвітніх навчальних закладів, групах короткотривалого перебування дітей, в умовах сімейної освіти та освітніх центрів.
Станом на 1 січня 2014 року в країні функціонує 16 тисяч 680 дошкільних навчальних закладів різних типів та форм власності. Було також наголошено на важливості розширення мережі дошкільних навчальних закладів за рахунок нових моделей.
Під час засідання Колегії представник Інституту модернізації змісту освіти зазначив, що у межах коштів, передбачених бюджетом 2014 року, видано 103 назви підручників для учнів 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів, загальною кількістю 6 688 311 примірників, 7 назв підручників для учнів професійно-технічних навчальних закладів загальною кількістю 183 924 примірників, 39 назв підручників і посібників для учнів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів у кількості 47 453 примірників.
Також повідомлено про створення Всеукраїнського депозитарію навчального контенту (www.ua.lokando.com), на якому розміщені електронні підручники для учнів 1-6 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською та мовами національних меншин.
Колегією ухвалено список кандидатур працівників галузі освіти і науки для нагородження державними нагородами України, відзнаками Верховної Ради України та відзнаками Кабінету Міністрів України.

За матеріалами МОН

вівторок, 16 вересня 2014 р.

ПРО ПРОВЕДЕННЯ ЩОРІЧНОГО ВСЕУКРАЇНСЬКОГО МІСЯЧНИКА ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
м. Київ
12 серпня 2014 року                                                                                               № 931
Про проведення щорічного
Всеукраїнського місячника
шкільних бібліотек

З метою розкриття потенційних можливостей шкільної бібліотеки, підняття її престижу, привернення уваги вчительської, учнівської та батьківської громадськості до проблем шкільної бібліотеки та популяризації читання в Україні, наказую:
1.                Започаткувати проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек, який проходитиме в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек з 01 по 31 жовтня щорічно.
2.                Департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій провести організаційні заходи з урахуванням рекомендацій, що додаються.
3.                нституту інноваційних технологій і змісту освіти (в о. директора Завалевський Ю. І.) спільно з державною науково-педагогічною бібліотекою України ім. В. О. Сухомлинського (Рогова П. І.) щорічно готувати рекомендації щодо проведення місячника.
Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Заступник Міністра                                                                                  П. Б. Полянський


Додаток до наказу
Міністерства освіти і науки України
12 серпня 2014 року                                                                                               № 931

Рекомендації щодо проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек

І. Загальні положення
За пропозицією Міжнародної асоціації шкільних бібліотек (ІАSL), міжнародний День шкільних бібліотек, який проводився щорічно четвертого понеділка жовтня, було перетворено на місячник. На підтримку цієї міжнародної ініціативи в різних країнах світу з 2008 року започатковано щорічне проведення в жовтні Міжнародного місячника шкільних бібліотек.

Нині в освітянській галузі України функціонує 17385 шкільних бібліотек. Шкільна бібліотека є одним із найважливіших структурних підрозділів загальноосвітнього навчального закладу, який здійснює бібліотечно-інформаційне забезпечення учасників навчально-виховного процесу та надає допомогу педагогам у всебічному розвитку особистості з глибоко усвідомленою громадянською та соціальною позицією, системою наукових знань.

Усвідомлюючи важливість ролі шкільної бібліотеки в інноваційному розвитку загальноосвітніх навчальних закладів України, Міністерство освіти і науки України спільно з Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В. О. Сухомлинського, як головного науково-методичного, координаційного центру мережі освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України, згідно з договором про співпрацю від 15 січня 2013 р., виступили з ініціативою започаткувати у 2014 році щорічне проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек, що проходитиме в рамках Міжнародного місячника шкільних бібліотек з 01 по 31 жовтня.

2014 року перший Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек проходитиме під гаслом «Шкільна бібліотека — стратегічний партнер освіти».

II. Мета проведення
Мета Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек — об'єднання духовних та інтелектуальних ресурсів України для розвитку вітчизняних шкільних бібліотек як каталізаторів процесів виховання, освіти та розвитку дітей і юнацтва. Ця широкомасштабна рекламна акція покликана сформувати в соціумі відповідальне ставлення до професії шкільного бібліотекаря, який у сучасних умовах забезпечує створення оптимальних умов для реалізації освітніх і виховних завдань школи шляхом виконання інформаційної, освітньої, культурної та дозвільної функцій. Реалізуючи кожну з чотирьох зазначених функцій, шкільна бібліотека сприяє розвитку інтелектуального та творчого потенціалу тих, хто вчить, і тих, хто навчається.

Основними завданнями місячника є висвітлення здобутків шкільних бібліотек та популяризація їхньої діяльності. Також це час для привернення уваги громадськості до проблем шкільних бібліотек, ініціювання пілотних проектів їх модернізації, залучення додаткових ресурсів для їх інноваційного розвитку.

Спільними зусиллями всіх шкільних бібліотекарів України маємо переконати політиків, керівників, учителів, батьків, книгопродавців, постачальників технологій та багатьох інших підтримати шкільні бібліотеки йдати їм визнання, якого вони заслуговують!

З метою поширення кращого досвіду щодо організації та проведення заходів до Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек планується підготовка спеціального випуску науково-методичного часопису «Шкільна бібліотека плюс». За бажанням матеріали (статті, сценарії, вірші) для друку в часопису направляються в електронному вигляді на адресу ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського: metodist08@і.ua

Результати Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек будуть висвітлені на Всеукраїнському вебінарі «Шкільна бібліотека — стратегічний партнер освіти», який відбудеться у листопаді 2014 р.

III. Рекомендовані заходи в рамках Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек
З метою утвердження значимості ролі шкільної бібліотеки в сучасному громадянському суспільстві та сприяння її інноваційному розвитку рекомендовано на обласному рівні організувати такі заходи:
·                 тиждень популяризації дитячого читання «Час читати» за участі видавців, письменників, представників дитячих бібліотек області, батьків;
·                 конкурси на краще гасло й логотип до Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек 2015 року;
·                 висвітлити заходи, проведені шкільними бібліотеками в рамках Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек, у місцевих засобах інформації та на офіційних сайтах обласних державних адміністрацій;
·                 нагородити кращих шкільних бібліотекарів грамотами, подяками.

У загальноосвітніх навчальних закладах області шкільними бібліотеками можуть бути організовані такі заходи:
·                 проведення в рамках тижня «Час читати» заходів, спрямованих на популяризацію дитячого читання: екскурсії-ігри, дні дозвілля, зустрічі з письменниками,          презентації нових видань, літературні аукціони, театралізовані вистави літературних творів, літературні вікторини, відео та Web-перегляди, Дні інформації, бібліотечні уроки тощо;
·                 підготовка тематичних виставок літератури: патріотичне виховання, правове виховання, здоровий спосіб життя; виховання на прикладі кращих традицій світової культури, естетичне виховання, організація дозвілля школярів, діяльність на допомогу навчальному процесу, популяризація художньої літератури тощо;
·                 проведення у шкільній бібліотеці Дня відкритих дверей для батьків, учителів, громади;
·                 розміщення на сайті навчального закладу інформації про Всеукраїнський місячник шкільних бібліотек «Шкільна бібліотека — стратегічний партнер освіти».

Активна участь шкільних бібліотекарів усіх регіонів України у Всеукраїнському місячнику сприятиме визнанню шкільної бібліотеки стратегічним партнером національної освіти, ініціатором інноваційних змін, центом інформаційної підтримки навчально-виховного процесу.

Проведення рекомендованих заходів не передбачає жодного звітування (про кількість проведених заходів, залучених учнів та вихованців тощо).

В. о. директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти      Ю. І. Завалевський