29 жовтня 2015 року шкільні бібіліотекарі взяли участь у міському міжвідомчому семінарі бібліотечних працівників «БІБЛІОТЕКИ МІСТА: СУЧАСНИЙ ВЕКТОР РОЗВИТКУ», який відбувся . в Марганецькій центральній міській бібліотеці ім. М. Островського. На семінар зібралися бібліотекарі всіх бібліотек, які працюють в нашому місті.
Про досвід роботи шкільних бібліотек розповіли методист міського методичного кабінету управління освіти Є.Г.Малишко та керівник методичного об'єднання шкільних бібліотекарів, провідний бібліотекар ЗОШ №2 М. П. Грушко. Євгенія Георгіївна поділилася з учасниками семінару надбаннями, досягненнями і задумами на майбутнє в роботі шкільних бібліотекарів.
Маргарита Пилипівна узагальнила передовий досвід шкільних бібліотек міста у своії доповіді "Від традиційної шкільної біблііотеки до сучасного шкільного бібліотечного медіацентру: крок за кроком".
Про досвід роботи шкільних бібліотек розповіли методист міського методичного кабінету управління освіти Є.Г.Малишко та керівник методичного об'єднання шкільних бібліотекарів, провідний бібліотекар ЗОШ №2 М. П. Грушко. Євгенія Георгіївна поділилася з учасниками семінару надбаннями, досягненнями і задумами на майбутнє в роботі шкільних бібліотекарів.

Євгенії Георгіївні Малишко. було вручено Подяку відділу культури виконкому Марганецької міської ради.

Шановні колеги!
Вітаю вас від імені
методичного об’єднання шкільних бібліотекарів міста Марганця. Тема мого
виступу: «Від традиційної бібліотеки до сучасного шкільного бібліотечно –
інформаційного центру: крок за кроком».
Наше професійне кредо - це слова
датського філософа Серена К’єркегора «Йти вперед – значить втратити спокій,
залишатися на місці – значить втратити себе». Ми
пам’ятаємо вислів, що дорогу подолає лише той, хто йде.»
Якою
ж має бути шкільна бібліотека сьогодні,
до якої ми прагнемо ?
Бібліотечно-інформаційний медіа
центр школи – це структурний
підрозділ, що включає фонд книг, електронних носіїв інформації, різноманітні інформаційні і технічні засоби,
має читальний зал з робочими зонами, в яких створені умови для індивідуальної
роботи та розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення
професійного рівня вчителів. В центрі нашої
роботи – сучасні діти. Тому ми, бібліотекарі,
не можемо залишатися не сучасними. Я
коротко розповім про нашу роботу, наші кроки вперед, які ми зробили та
плануємо зробитит по основним напрямам
бібліотечної діяльності.
Комп’ютерізація
бібліотек та підключення до Інтернету.
Пріоритетом
розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій,
що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу . В сучасному світі книга перестала бути
єдиним джерелом знань. Шкільна бібліотека, що покликана виконувати
роль культурного, інформаційного та освітнього центру, враховуючи
побажання сучасних відвідувачів, сприяє отриманню ними будь-якої інформації,
в тому числі, на електронних носіях.
Саме тому перший
крок - комп’ютерне забезпечення шкільних бібліотек. Багато в питанні комп’ютеризації бібліотек
залежить від активної позиції бібліотекаря. Якщо п’ять років назад тільки в одній шкільній бібліотеці нашого
міста був комп’ютер, то в 2015 вже у семи з 10 бібліотек є комп’ютери, а в чотирьох
школах бібліотечний комп’ютер підключений до інтернету.
Наявність сучасного
комп’ютера та вихід у мережу Інтернет дозволяє підняти роботу бібліотеки на якісно новий рівень.
В таких бібліотеках слова «у бібліотеці
потрібної тобі інформації немає» звучать
дуже рідко. Бібліотекарі активно використовують
Інтернет - ресурси в обслуговуванні користувачів бібліотеки. Кожного дня
учні приходять для отримання потрібної інформації із різноманітних джерел. Використовуючи підключення комп’ютера до інтернету та
наявність у бібліотеці принтера бібліотека забезпечувала інформаційний супровід
всього навчально – виховного процесу. Виросли показники відвідуваності,
кількість виконаних інформаційних довідок.
Послуги, що надає
бібліотека - медіатека користувачам:
• Видача книг;
• Видача електронних видань;
1. Надання
комп’ютерного часу;
2. Користування
електронною поштою;
3. “Скачування”
або запис інформації на флеш
- накопичувач, CD/DVD;
4. Друк
на принтері;
5. Сканування
текстів, фотозображень, ілюстрацій;
6. Копіювання
документів;
7. Консультації
з використання програм Word (редагування текстів), Microsoft Office Power Point, Flash (перегляд відеоматеріалів),
Mediaplayer (прослуховування музики) тощо;
8. Виконання
віртуальних довідок;
9. Складання
вебліографії на задану тему;
10.
Перегляд
DVD;
11.
Навчання користувачів мультимедійним
технологіям;
12.
Дозвіллєві послуги..
Крок, який потрібно
зробити - комп’ютер і вихід у Інтернет у кожній
бібліотеці та наявність кількох комп’ютерів у шкільній бібліотеці. Потрібно,
щоб доступ до інформації мали діти з малозабезпечених та багатодітних родин, які не мають
комп’ютера або не мають до нього доступу.
Принтер – це міні –
друкарня у бібліотеці.
У чотирьох
шкільних бібліотеках є принтери з функціями копіювання та сканування. Наявність принтера у бібліотеці дозволяє
роздруковувати нашим користувачам необхідну інформацію. Крім того це просто
незамінний помічник у оформленні бібліотеки, у створенні бібліографічних посібників, бібліотечної реклами,
газет, збірок, грамот, у оновленні
палітурок зношених цінних книг.
Кольоровий принтер – це міні – друкарня у бібліотеці. Крок, який
потрібно зробити – знайти кошти або спонсорів для придбання принтера у кожну
бібліотеку, де є комп’ютер. З власного досвіду: один з шляхів придбати принтер
– організувати акцію по збору макулатури у школі. Кошти за макулатуру
цілеспрямовано витратити на принтер.
Крок третій -
комплектування бібліотечного фонду книг. Наші шкільні бібліотеки
поповнюються як книгами, придбаними за державний бюджет, так і подарунковими
виданнями. Розширення фонду здійснюємо за допомогою акції «Подаруй бібліотеці
книгу», співпраці з громадськими організаціями, дружбі з поетами,
письменниками, бібліофілами. За 5 років
294 пр. - надходження книг з
держбюджету, 514 – подарункова література.
Наступний крок – поповнення фонду електронних
матеріалів. Це можуть бути диски, записані самостійно бібліотекарем та подарункові диски з фільмами,
мультфільмами, інтелектуальними іграми.
Сайт, блог, сторінка на сайті – обличчя
бібліотеки у мережі інтернет.
У всіх бібліотеках є сторінка на сайті школи, у двох - сайт, один блог.
Участь
у конкурсі «Шкільна бібліотека» Дві бібліотеки нашого міста приймали
участь у Всеукраїнському конкурсі »Шкільна
бібліотека 2014» у інноваційній номінації «Бібліотечний веб –
ресурс». Це – бібліотекар ЗОШ №9, провідний спеціаліст Плотнікова В.М., яка
стала лауреатом цього конкурсу та молодий спеціаліст, бібліотекар
Маганецької гімназії Яковенко О.В. Сайт
дозволяє систематизувати набутий досвід, поділитись результатами своєї праці з
колегами. Всі бажаючі можуть дізнатись інформацію про бібліотеку, переглянути
фотографії та презентації, дізнатись новини. Наступний крок – створення сайту
або блогу кожної шкільної бібліотеки, робота над якісним наповненням свого веб – ресурсу.
Крок п’ятий. Розширення та оновлення
індивідуальних, групових, масових форм роботи зі школярами.
Різноманітність, нестандартність, інформативність, емоційний вплив, якість
підготовки – ось критерії, якими ми керуємось при проведенні своїх заходів.
Інноваційні методи
масової роботи по активізації дитячого читання
Виховні години - година пам’яті,
Інтернет – година, година цікавих повідомлень , година – спогад, година –
роздум. Уроки - Інтегровані уроки, Урок – презентація, урок – ювілей. Інші форми роботи – проектні роботи,
бенефіс читача, посвята в читачі, усні журнали, прем’єри книг.
Приклад. Проектна
робота «Диво, ім’я якому – книга». Форма завершення – Усний журнал.
Приклад.
Проектна робота
«Славні імена земляків. Форма завершення – збірка і створення блогу «Іван Барнаш».
У роботі з
читачами в новому навчальному році
плануємо використовувати ще такі форми роботи: поетичні ринги, хіт-парад улюблених книг «День літературного
гурмана», бібліокафе «Ненудна класика»,
літературне паті «Освідчення в коханні улюбленому письменнику»,
читацький марафон «Ви ще не читаєте, тоді ми йдемо до вас» літературні аукціони та ін.
Робота з обдарованими дітьми.
1.Участь у
конкурсах юних декламаторів.
2.Підтримка юних
поетів, участь у шкільних та міських
конкурсах поетичного слова.
3.Участь у
Всеукраїнському конкурсі “Найкращий
читач”
4. Участь у Всеукраїнському конкурсі “ Відгук на
сучасну українську прозу”
5. Постановка літературних театралізованих свят.
6. Спільна
дослідницька робота.
7. Складання індивідуальних рекомендаційних
списків літератури для слухачів МАН, учасників олімпіад, конкурсів, акцій,
проектів.
Зустрічі з цікавими людьми.
Використання при проведенні масових заходів інноваційних технологій - мультимедійних презентацій , відеороликів,
фільмів, мультфільмів, бук трейлерів тощо. Відомо, що на сучасних дітей
візуальне зображення має великий вплив, і це необхідно використовувати при
проведенні виховних заходів.
Презентації, створені нашими бібліотекарями.
Наступний крок – навчитися самим створювати бук трейлери, відеоролики та
навчити цьому дітей.
Книжкові
виставки у бібліотеці – неформальний підхід до оформлення та огляду.
Книжкова виставка –
візитна картка бібліотеки. Важливо підходитит до процесу її створення, огляду
неформально, натхненно, як до святкової події, продумати як ця виставка буде
подана. Наприклад. Виставка – вернісаж в нашій школі супроводжується зустрічами з місцевим
художником, огляд виставки
до знаменної дати – Дня Голодомору проводиться на уроці пам’яті, присвяченій цій даті, виставка – хобі «Книга надихає на
творчість» , де виставлені вироби дітей
до художньої книги або книги, які навчають робити поробки своїми руками можуть
супроводжуватися зустрічами з талановитими майстрами.
Створення сучасного довідково – інформаційного аппарату бібліотеки. Абетковий каталог,
систематичний каталог, картотеки, каталог нових надходжень у програмі ІРБІС.
Формування інформаційної культури школярів.
Ми працюємо над
створенням нової програми інформаційної культури школяра, проводимо уроки
інформаційних знань, які вчать:
1.Вмінню ефективно
вести пошук інформації,
2.Вмінню
користуватися довідково – бібліографічним апаратом бібліотеки,
3. Вмінню
орієнтуватися в електронних базах даних,
4. Вмінню
переробляти, використовувати та створювати нову інформацію.
Готуємо разом зі школою компетентного користувача комп’ютерних
систем.
Приклади: Урок –
подорож «Бібліотека – навігатор у морі інформації», Інтернет-урок »Твоя
інформаційна безпека в мережі «Інтернет»
Співпраця шкільної бібліотеки та органів учнівського самоврядування. Доцільно організувати розподіл обов’язків між членами
бібліотечного активу у трьох групах – організаційна, редакторська, по роботі з
підручниками.
Співпраця бібліотеки з педагогічним колективом.
1.
Інтегровані
уроки
2.
Уроки
позакласного читання
3.
Виховні
заходи.
4.
Спільний
семінар – практикум з організаторами позакласної роботи.
Підвищення
професіоналізму бібліотекаря, або шлях до вдосконалення. Сучасний бібліотекар
повинен бути не тільки знавцем
бібліотечної справи, але й
спеціалістом угалузі нових інформаційних
технологій, здатного співпрацювати з учителями в питаннях системного підходу до
роботи з інформацією з навчальних предметів, постійно професійно вдосконалюватися.
1.Курси підвищення кваліфікації раз на 5 років у ДОІППО.
2. Комп’ютерні
курси «Інтел»,«Соціальні сервіси веб-2». 3.Засідання методичних об’єднань, семінари
– практикуми, тренінги, дні спеціаліста.
4. Участь
у обласних та міських фахових
конференціях, семінарах, виставках,
фестивалях.
5. Самоосвіта.
Дякую
за увагу.
Презентацію можна переглянути, відкривши посилання
https://docs.google.com/presentation/d/1kw_bnrRVL14WfR_6Lnkf_vGc_2y1aJPHjIeJDCdsMsY/pub?start=false&loop=false&delayms=3000000
Немає коментарів:
Дописати коментар