пʼятницю, 30 жовтня 2015 р.

29 жовтня 2015 року шкільні бібіліотекарі взяли  участь у міському  міжвідомчому семінарі бібліотечних працівників «БІБЛІОТЕКИ МІСТА: СУЧАСНИЙ ВЕКТОР РОЗВИТКУ», який відбувся . в Марганецькій центральній міській бібліотеці ім. М. Островського. На семінар зібралися бібліотекарі всіх бібліотек, які працюють в нашому місті.
Про досвід роботи шкільних бібліотек розповіли методист міського методичного кабінету управління освіти Є.Г.Малишко та керівник методичного об'єднання шкільних бібліотекарів, провідний бібліотекар ЗОШ №2 М. П. Грушко.  Євгенія Георгіївна поділилася з учасниками семінару надбаннями, досягненнями і задумами на майбутнє в роботі шкільних бібліотекарів.  



Євгенії Георгіївні Малишко. було вручено Подяку відділу культури виконкому Марганецької міської ради.


Маргарита Пилипівна узагальнила передовий досвід шкільних бібліотек міста у своії доповіді "Від традиційної шкільної біблііотеки до сучасного шкільного бібліотечного медіацентру: крок за кроком".
Шановні колеги!
Вітаю вас від імені методичного об’єднання шкільних бібліотекарів міста Марганця. Тема мого виступу: «Від традиційної бібліотеки до сучасного шкільного бібліотечно – інформаційного центру: крок за кроком».
 Наше професійне кредо  - це слова датського філософа Серена К’єркегора «Йти вперед – значить втратити спокій, залишатися на місці – значить втратити себе».  Ми  пам’ятаємо вислів, що дорогу подолає лише той, хто йде.»
Якою ж має бути шкільна бібліотека  сьогодні, до якої ми прагнемо ?  Бібліотечно-інформаційний медіа  центр школи  – це структурний підрозділ, що включає фонд книг, електронних носіїв інформації,  різноманітні інформаційні і технічні засоби, має читальний зал з робочими зонами, в яких створені умови для індивідуальної роботи та розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення професійного рівня вчителів.   В центрі нашої роботи – сучасні діти. Тому ми, бібліотекарі,  не можемо залишатися не сучасними. Я  коротко розповім про нашу роботу, наші кроки вперед, які ми зробили та плануємо зробитит  по основним напрямам бібліотечної діяльності.
Комп’ютерізація бібліотек та підключення до Інтернету.
Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують удосконалення навчально-виховного процесу . В сучасному світі книга перестала бути єдиним джерелом знань.  Шкільна бібліотека, що покликана виконувати роль культурного, інформаційного та освітнього центру,   враховуючи  побажання сучасних відвідувачів, сприяє отриманню ними будь-якої інформації, в тому числі, на електронних носіях.
Саме тому  перший  крок -  комп’ютерне  забезпечення шкільних бібліотек.  Багато в питанні комп’ютеризації бібліотек залежить від активної позиції бібліотекаря. Якщо п’ять років назад  тільки в одній шкільній бібліотеці нашого міста був комп’ютер, то в 2015 вже у семи з 10 бібліотек є комп’ютери, а в чотирьох школах бібліотечний комп’ютер підключений до інтернету.
Наявність сучасного комп’ютера та вихід у мережу Інтернет дозволяє підняти  роботу  бібліотеки на якісно новий рівень.
 В таких бібліотеках слова «у бібліотеці потрібної тобі інформації немає»  звучать дуже рідко. Бібліотекарі активно використовують  Інтернет - ресурси в обслуговуванні користувачів бібліотеки. Кожного дня учні приходять для отримання потрібної інформації із різноманітних джерел. Використовуючи  підключення комп’ютера до інтернету та наявність у бібліотеці принтера бібліотека забезпечувала інформаційний супровід всього навчально – виховного процесу. Виросли показники відвідуваності, кількість виконаних інформаційних довідок.

Послуги, що надає бібліотека - медіатека користувачам:
      Видача  книг;
      Видача електронних видань;
1.    Надання комп’ютерного часу;
2.    Користування електронною поштою;
3.    “Скачування” або запис інформації на флеш - накопичувач, CD/DVD;
4.    Друк на принтері;
5.    Сканування текстів, фотозображень, ілюстрацій;
6.    Копіювання документів;
7.    Консультації з використання програм Word (редагування текстів),  Microsoft Office Power Point, Flash (перегляд відеоматеріалів), Mediaplayer (прослуховування музики) тощо;
8.    Виконання віртуальних довідок;
9.    Складання вебліографії на задану тему;
10.          Перегляд  DVD;
11.          Навчання користувачів мультимедійним технологіям;
12.          Дозвіллєві послуги..
Крок, який потрібно зробити  -  комп’ютер і вихід у Інтернет у кожній бібліотеці та наявність кількох комп’ютерів у шкільній бібліотеці. Потрібно, щоб доступ до інформації мали діти з малозабезпечених  та багатодітних родин, які не мають комп’ютера або не мають до нього доступу.
Принтер – це міні – друкарня у бібліотеці.
 У чотирьох шкільних бібліотеках є принтери з функціями копіювання та сканування.   Наявність принтера у бібліотеці дозволяє роздруковувати  нашим користувачам  необхідну інформацію. Крім того це просто незамінний помічник у оформленні бібліотеки, у створенні  бібліографічних посібників, бібліотечної реклами, газет, збірок,  грамот, у оновленні палітурок зношених цінних книг.  Кольоровий принтер – це міні – друкарня у бібліотеці. Крок, який потрібно зробити – знайти кошти або спонсорів для придбання принтера у кожну бібліотеку, де є комп’ютер. З власного досвіду: один з шляхів придбати принтер – організувати акцію по збору макулатури у школі. Кошти за макулатуру цілеспрямовано витратити на принтер.
      Крок третій -  комплектування бібліотечного фонду книг. Наші шкільні бібліотеки поповнюються як книгами, придбаними за державний бюджет, так і подарунковими виданнями. Розширення фонду здійснюємо за допомогою акції «Подаруй бібліотеці книгу», співпраці з громадськими організаціями, дружбі з поетами, письменниками, бібліофілами.  За 5 років 294 пр.  - надходження книг з держбюджету, 514 – подарункова література.

Наступний крок – поповнення фонду електронних матеріалів. Це можуть бути диски, записані самостійно  бібліотекарем та подарункові диски з фільмами, мультфільмами, інтелектуальними іграми.
Сайт, блог, сторінка на сайті – обличчя бібліотеки у мережі інтернет.
 У всіх бібліотеках є сторінка на сайті школи, у двох - сайт, один блог.
Участь  у конкурсі «Шкільна бібліотека» Дві бібліотеки нашого міста приймали участь у Всеукраїнському конкурсі »Шкільна  бібліотека 2014»  у  інноваційній номінації «Бібліотечний веб – ресурс». Це – бібліотекар ЗОШ №9, провідний спеціаліст Плотнікова В.М., яка стала лауреатом цього конкурсу  та   молодий спеціаліст, бібліотекар Маганецької  гімназії Яковенко О.В.  Сайт дозволяє систематизувати набутий досвід, поділитись результатами своєї праці з колегами. Всі бажаючі можуть дізнатись інформацію про бібліотеку, переглянути фотографії та презентації, дізнатись новини. Наступний крок – створення сайту або блогу кожної шкільної бібліотеки, робота над якісним наповненням  свого веб – ресурсу.
Крок п’ятий. Розширення та оновлення  індивідуальних, групових, масових форм роботи зі школярами. Різноманітність, нестандартність, інформативність, емоційний вплив, якість підготовки – ось критерії, якими ми керуємось при проведенні своїх  заходів.
Інноваційні методи масової роботи по активізації дитячого читання
  Виховні години -  година пам’яті, Інтернет – година, година цікавих повідомлень , година – спогад, година – роздум.  Уроки - Інтегровані уроки, Урок – презентація, урок – ювілей. Інші форми роботи – проектні роботи, бенефіс читача, посвята в читачі, усні журнали, прем’єри книг.
Приклад. Проектна робота «Диво, ім’я якому – книга». Форма завершення – Усний журнал.
Приклад.  Проектна робота «Славні імена земляків. Форма завершення – збірка  і створення блогу «Іван Барнаш».
У роботі з читачами  в новому навчальному році плануємо використовувати ще такі форми роботи: поетичні ринги,  хіт-парад улюблених книг «День літературного гурмана», бібліокафе «Ненудна класика»,  літературне паті «Освідчення в коханні улюбленому письменнику», читацький марафон «Ви ще не читаєте, тоді ми йдемо до вас»  літературні аукціони та ін.
Робота з обдарованими дітьми.
1.Участь у конкурсах юних декламаторів.
2.Підтримка юних поетів, участь у шкільних та міських  конкурсах поетичного слова.
3.Участь у Всеукраїнському  конкурсі “Найкращий читач”
4.  Участь у Всеукраїнському конкурсі “ Відгук на сучасну українську прозу”
5.  Постановка літературних театралізованих свят.
6. Спільна дослідницька робота.
7.  Складання індивідуальних рекомендаційних списків літератури для слухачів МАН, учасників олімпіад, конкурсів, акцій, проектів.
Зустрічі з цікавими людьми.
Використання при проведенні масових заходів інноваційних технологій  - мультимедійних презентацій , відеороликів, фільмів, мультфільмів, бук трейлерів тощо. Відомо, що на сучасних дітей візуальне зображення має великий вплив, і це необхідно використовувати при проведенні виховних заходів. 

Презентації, створені нашими бібліотекарями. Наступний крок – навчитися самим створювати бук трейлери, відеоролики та навчити цьому дітей.
Книжкові виставки у бібліотеці – неформальний підхід до оформлення та огляду.
Книжкова виставка – візитна картка бібліотеки. Важливо підходитит до процесу її створення, огляду неформально, натхненно, як до святкової події, продумати як ця виставка буде подана. Наприклад. Виставка – вернісаж  в нашій школі супроводжується зустрічами з місцевим художником,  огляд  виставки до знаменної дати – Дня Голодомору проводиться на уроці  пам’яті, присвяченій цій даті, виставка – хобі «Книга надихає на творчість» , де виставлені  вироби дітей до художньої книги або книги, які навчають робити поробки своїми руками можуть супроводжуватися зустрічами з талановитими майстрами.
Створення  сучасного довідково – інформаційного аппарату бібліотеки.  Абетковий каталог, систематичний каталог, картотеки, каталог нових надходжень у програмі ІРБІС.
Формування інформаційної культури школярів.
Ми працюємо над створенням нової програми інформаційної культури школяра, проводимо уроки інформаційних знань, які вчать:
1.Вмінню ефективно вести пошук інформації,
2.Вмінню користуватися довідково – бібліографічним апаратом бібліотеки,
3. Вмінню орієнтуватися  в електронних базах даних,
4. Вмінню переробляти, використовувати та створювати нову інформацію.
Готуємо разом зі школою компетентного користувача комп’ютерних систем.
Приклади: Урок – подорож «Бібліотека – навігатор у морі інформації», Інтернет-урок »Твоя інформаційна безпека  в мережі «Інтернет»
Співпраця шкільної бібліотеки  та органів учнівського самоврядування. Доцільно організувати розподіл обов’язків між членами бібліотечного активу у трьох групах – організаційна, редакторська, по роботі з підручниками.
Співпраця бібліотеки з педагогічним колективом.
1.    Інтегровані уроки
2.    Уроки позакласного читання
3.    Виховні заходи.
4.    Спільний семінар – практикум з організаторами позакласної роботи.
Підвищення професіоналізму бібліотекаря, або шлях до вдосконалення. Сучасний бібліотекар  повинен бути не тільки знавцем  бібліотечної  справи, але й спеціалістом  угалузі нових інформаційних технологій, здатного співпрацювати з учителями в питаннях системного підходу до роботи з інформацією з навчальних предметів, постійно професійно вдосконалюватися.
1.Курси підвищення кваліфікації раз на 5 років у ДОІППО.
2. Комп’ютерні курси  «Інтел»,«Соціальні сервіси  веб-2».         3.Засідання методичних об’єднань, семінари – практикуми, тренінги, дні спеціаліста.
4. Участь у обласних та міських  фахових конференціях, семінарах,  виставках, фестивалях.
5. Самоосвіта.
  Дякую за увагу.
Презентацію можна переглянути, відкривши посилання
https://docs.google.com/presentation/d/1kw_bnrRVL14WfR_6Lnkf_vGc_2y1aJPHjIeJDCdsMsY/pub?start=false&loop=false&delayms=3000000



Немає коментарів:

Дописати коментар